Ingyenes szállítás 11 990 Ft-tól

Hogyan változtatta meg Garri Kaszparov a számítógépek világát

A Manhattan belvárosában található Equitable Center 35. emeletén sakkmeccset játszottak. A tét 1,1 millió dollár volt. Ez 1997. május 11-én történt.

A sakkvilágbajnok Garri Kaszparov, akit máig minden idők egyik legjobb sakkozójának tartanak, az IBM Deep Blue sakkszámítógépével vívott mérkőzés hatodik játszmája közben ráncolta a homlokát. Aztán felállt és elment.

Kilenc napon keresztül egy ember versenyzett egy számítógéppel. A számítógép nyert.

Ez a 25 évvel ezelőtti, világszerte figyelemmel kísért esemény - az első alkalom, amikor egy számítógép legyőzött egy sakkvilágbajnokot - a mesterséges intelligencia egyik legnagyobb eredményét mutatta be az 1950-es évek óta.

A mai sakkozó számítógépek, a számítási teljesítmény és a programozási technikák növekedésével, kézzelfoghatóan felülmúlják Deep Blue-t. Hogyan? Mert segítségükre van a tanuló AI (mesterséges intelligencia), míg Deep Blue főként a beprogramozott sakkpozíciókban bízott.

Ez az 1997-es vízválasztó pillanat nem csak az IBM-nek a mesterséges intelligencia megújítójaként betöltött pozícióját szilárdította meg, hanem egyúttal egy változást is eredményezett.

Kétségtelen, hogy a mesterséges intelligencia figyelemre méltó fejlődést ért el - mondta Campbell. "Minden nap látjuk ezt. Láthatjuk az okostelefonjainkon és számos olyan alkalmazásban, amelyet online használunk, és amelyek mögött mesterséges intelligencia áll. A fejlődés nagy része a neurális hálózatokon alapul.

A mesterséges neurális hálózatok az agyat utánozzák abban, ahogyan jeleket küldenek egymásnak. A mesterséges intelligencia azonban a fejlődés ellenére sem olyan jó, mint az ember, ha a józan gondolkodásról vagy a stratégiai és kreatív gondolkodásról van szó. Campbell szerint továbbra is "hiányosságok vannak abban, hogy mire képesek az ilyen típusú rendszerek".

Az egyik előrelépés az, hogy "a szimbolikus mesterséges intelligenciával (érvelés) szerzett tapasztalatainkat kombináljuk a neurális mesterséges intelligenciával (tanulás), hogy neuroszimbolikus mesterséges intelligenciát fejlesszünk ki" - mondta.

deepblue-kasparov

Az IBM szerint "e két mesterséges intelligencia kombinálásával egy olyan új osztályt hozunk létre, amely sokkal erősebb lesz, mint a részei összessége. Úgy véljük, hogy ezek a rendszerek az AI új korszakát vezetik majd be, ahol a gépek az emberekhez hasonlóan tanulhatnak, a szavak és a képek összekapcsolásával és az absztrakt fogalmak elsajátításával".

Campbell szerint a mesterséges általános intelligencia (AGI) - ahol a számítógépek rugalmasan képesek úgy tanulni, cselekedni és gondolkodni, mint az emberek - megvalósítható. Hozzáteszi azonban, hogy ez a "minden emberi képességet meghaladó szuperintelligencia" még évtizedekre van.

A mai mesterséges intelligencia rendszerek minden fejlődésük ellenére "szűkösek" maradnak, azaz kiválóan alkalmasak speciális feladatokra.

"A Deep Blue csak sakkozik. Ha csak egy kicsit is megváltoztatjuk a szabályokat, vissza kell térnünk a tervezőasztalhoz, hogy új rendszert hozzunk létre" - mondta Campbell. "Hasonlóképpen, a jelenlegi mesterséges intelligencia rendszerek általában nagyon szűk körűek".

Campbell véleménye hasonló Kaszparovéhoz, aki most az emberek és az AI közötti együttműködést támogatja. "A játék után sok inspirációt kaptam a Deep Blue elleni meccseimből" - mondta egy 2017-es Ted Talkban. "Ahogy a régi orosz mondás tartja: ha nem tudod legyőzni őket, csatlakozz hozzájuk".

Az 1997-es meccs valójában egy visszavágó volt. Kaszparov először 1996-ban Philadelphiában nézett szembe Deep Blue-val, ahol egy hatjátszmás mérkőzésen meggyőző fölénnyel, 4-2-re nyert. Egy évvel később az IBM újabb mérkőzést kért New Yorkban. A második meccs előtti évben az IBM csapata azzal volt elfoglalva, hogy a Deep Blue képességeit fejlessze.

"Sokat tanultunk az 1996-os mérkőzésből" - mondta Campbell. Az 1997-es Kaszparov elleni győzelemhez a Deep Blue a tiszta számítási teljesítményét használta fel: másodpercenként 100-200 millió elemzett lépést. 3,5-2,5.

Kasparov_vs_Deep_Blue (14)

A többi, ahogy mondani szokták, történelem.

Sakk számítógépek

Fotó aibusiness.com, készítette Michal Vrba


Tetszett a cikk? Bátran oszd meg barátaiddal.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.